Silnik samochodowy stanowi jego jedyną jednostkę napędową. To właśnie w silniku następuje generowanie mocy, dzięki której możemy ruszać i przyśpieszać. Najczęściej wykorzystywanymi silnikami w samochodach są silniki spalinowe tłokowe, które wykorzystują benzynę lub ropę naftową jako paliwo. Tego typu silniki składają się głównie z tłoków, cylindrów, wału, kolektorów, turbiny, świec oraz wtrysków.

Działanie silnika spalinowego

Aby silnik mógł wytworzyć moc, w ruch muszą zostać wprawione tłoki, których zadaniem jest tłoczenie powietrza lub mieszanki do cylindra. Gdy cylinder jest już wypełniony, tłok unosząc się do góry ściska je. Wtedy w zależności od siły naciśnięcia na pedał gazu, do cylindra trafia odpowiednia ilość paliwa i następuje wybuch, po którym tłok opada, aby ponownie się podnieść i wypchnąć spaliny przez zawór wylotowy. Powstałą energia zostaje zamieniona w moc, która przekazywana jest do skrzyni biegów, później do dyfra i dalej na półosie oraz koła.

Oznaki zepsucia silnika

Nie jest łatwo zdiagnozować usterkę silnika ze względu na ilość urządzeń, które mogą również szwankować w całym układzie napędowym. Sprawa wygląda najprościej jednak jeśli usłyszymy stukanie z silnika, lub zauważymy brak mocy mimo wciskania pedału gazu. Aby być jednak w stu procentach pewnym, należy zgłosić się do serwisu i sprawdzić dokładnie co jest przyczyną usterki, którą stwierdzimy.

Zbyt późna naprawa silnika – możliwe konsekwencje

Żadnych usterek w aucie nie należy bagatelizować, jednak te dotyczące silnika mogą okazać się wyjątkowo kosztowne. O ile nie powinno to wpłynąć znacznie na nasze bezpieczeństwo, bo w końcu silnik po prostu nie ruszy, o tyle lepiej szybko reagować na symptomy usterki. W najlepszym przypadku skończy się na wymianie świec, bądź regeneracji – typowa naprawa silnika. Jeśli jednak będziemy wyjątkowo długo zwlekać, może okazać się iż niezbędny będzie remont lub nawet wymiana silnika, która może stanowić nawet 1/3 wartości auta.

Masz problem z silnikiem?