Przekładnia jest elementem układu kierowniczego, dzięki której siła ruchu kierownicą wewnątrz kabiny auta, przekazywana jest na mechanizm zwrotniczy. To dzięki temu mechanizmowi koła odchylają się w tą samą stronę, w którą zostanie skręcona kierownica. Element ten musi cechować się konstrukcją, która daje możliwość wyregulowania potencjalnych luzów wynikających z zakresu eksploatacji. Najczęściej spotykanym rodzajem przekładni kierowniczych we współczesnych autach są przekładnie zębatkowe, śrubowo-kulowe (stosowane najczęściej w autach ciężarowych) oraz ślimakowe.
Oznaki uszkodzenia przekładni kierowniczej
Do najczęstszych objawów usterki przekładni kierowniczych można zaliczyć przede wszystkim brak wspomagania, bez którego musimy włożyć więcej siły podczas skręcania kierownicy. Dodatkowym symptomem, z którym możemy mieć do czynienia jest odgłos stukania dobiegający z układu kierowniczego. Może to być jednak objaw innych usterek pojawiających się w układzie kierowniczym lub zawieszeniu. Dlatego też prawidłowe zdiagnozowanie problemu powinno odbyć się w zakładzie naprawczym.
Konsekwencje ignorowania usterki przekładni kierowniczych
Konsekwencje zbyt późnej decyzji pozbycia się usterki przekładni kierowniczej mogą się różnić w zależności od modelu auta oraz stopnia zaawansowania problemu. Jeśli odpowiednio wcześnie zdecydujemy się na wizytę w zakładzie mechanicznym może się skończyć jedynie na wymianie łożyska. W najgorszym wypadku możemy się liczyć nawet z wymianą całego układu wspomagania. Pamiętajmy jednak, że niesprawna przekładnia kierownicza znacznie wpływa na bezpieczeństwo kierowcy oraz pasażera samochodu.