Pasek rozrządu to jeden z najistotniejszych elementów jednostki napędowej auta. Jego zadaniem jest przekazanie napędu z koła pasowego wału napędowego na wałki rozrządu, aby te mogły wprawić popychacze wraz z zaworami w ruch. Ustala on również równość kręcenia wałka rozrządu wraz z wałem korbowym. Dzieje się to za sprawą specyficznej budowy paska, który zawiera specjalne ząbki, dzięki którym opiera się na wałkach rozrządu.

Oznaki zużycia lub zerwania paska rozrządu.

W przypadku, kiedy pasek rozrządu jest jedynie mocno zużyty bądź delikatnie naderwany, silnik ma mniejszą moc, a w nowszych autach zapala się kontrolka na desce rozdzielczej. W przypadku, gdy pasek się rozerwie najczęściej auto po prostu staje. Paski rozrządu bardzo często ulegają usterkom z powodu zużycia rolek, lub łożysk, bądź po zbyt długim kontakcie z wyciekającym olejem. Dlatego też, gdy stwierdzony zostanie taki wyciek, warto sprawdzić, czy aby przypadkiem nie wpłynęło to na inne elementy pojazdu.

Konsekwencje opóźniania wymiany paska rozrządu.

Z wymianą paska rozrządu nie należy czekać do momentu, kiedy stwierdzone zostanie jego naruszenie bądź zerwanie. Bardzo często wskutek wytężonej eksploatacji auta pasek ten powinien być wymieniony przed okresem deklarowanym przez producenta. W przypadku jednak, gdy nie uda nam się na czas wymienić i dochodzi do jego zerwania, następuje do kontaktu tłoków z zaworami, które wyginają się i uderzają w wałek rozrządu i popychacze, czego efektem najczęściej jest generalny remont. Warto jednak pamiętać, iż taki remont może nie przynieść spodziewanego efektu i niezbędnym będzie wymiana całej jednostki napędowej, co może nas kosztować nawet 1/3 wartości pojazdu.

O czym jeszcze warto pamiętać?

Podczas wymiany paska rozrządu należy również zwrócić uwagę (w zależności od modelu auta) na stan pompy wody i rolki. Najczęściej należy je równiez wymienić aby wydłużyć czas eksploatacji nowego paska.

Masz problem z paskiem rozrządu?